Trip to Canada

Hele turen startet med en veldig laaang flytur fra Gardemoen til Ottawa. På flyplassen ble jeg hentet av Maria og moren til
Tyler Curtis. Huset ligger nær Beachburg, en landsby men likevel ute i bushen.
Det tok ca. 1t 30 min før vi var framme. Huset hans ligger rett ved vannet så det tok bare 5-10 min å padle til nærmeste surfebølge.

Neste dag var det å pakke ut kajakkutstyret. Dro rundt kl.12. Vannet var overraskende varmt, det var skikkelig deilig i forhold til vannet i Norge. Temperaturen i lufta var også bra, tror det var rundt 25 grader. Når vi kom fram til bølga Babyface så ble jeg superhappy, for den var ekstremt god å surfe i og jeg har nesten ikke surfet i så store bølger tidligere. Det var også en bølge til som heter Cornerwave, så to bølger på ett område var supert . Etter noen minutter med padling ble det så varmt at jeg måtte ta av meg tørrtoppen og bare padle med vest og trekk. Deilig.
Padlet tilbake etter to timer for å spise lunsj. Når vi var ferdig å spise padlet vi til klokken 18 før middagen kom på bordet. Kikket litt på tv og så var det natta….

Dette gjorde jeg hele den første uka jeg var der, to økter nesten hver dag. Og været var fint med sol og periodvis vind. Etter den første uka begynte jeg å kjenne at jeg hadde padlet mye så da ble det bare en lang økt om dagen. Møtte mange hyggelige padlere.

De neste ukene ble det kaldere, litt som temperaturen på begynnelsen av høsten i Norge. Nå kunne jeg padle i shorts og tørrtopp resten av tida. Vannet sank i elva litt ut i den andre uka jeg var der og da kom det en bølge som heter Garborator. Den var superrask så man fikk skikkelig høy air på den og det var lettere å gjøre blunts… Bølga hadde ikke vært inne på 2 år så de jeg møtte i elva mente jeg hadde timet det bra.
Det var heller ikke så mye folk der på denne tiden da ferien var over og de fleste hadde reist hjem. Det ble surfing på Garborator i ca. to uker og det det ble mye øving på blunts.

En av dagene dro jeg også til Montreal og surfet i Lachine. Her opplevde jeg den beste bølga som ble kalt Big Joe. Den var stor og vannet var helt glatt før det traff bølga slik at man hadde full kontroll på båten. Den var bratt også, slik at man fikk bra air. Så den bølgen må jeg nesten få prøvd igjen.

Jeg fikk også creeket litt og det var morro selv om jeg ble vasket ganske bra nedover stryket. Brukte en båt jeg ikke var vant til og da mistet jeg fort kontrollen.

Turen til Canada var meget lærerik og inspirerende. Neste gang blir det en tur på vårparten for å oppleve flere bølger og stryk..